Permintaan Kamoo diTunaikan....

aduh dah terlebih morning lak... tadi dah awal pagi buat.. internet down pulak
baru ni ok.. kira morning jugaklah ye..

Morning... wah... ucapan pagi yang manis je dibibirkan...
diatas permintaan beberapa pihak yang berkenaan semalam..
bukan permintaan yang bukan2 ye.. permintaan untuk Resepi Kek Pisang saje..
permintaan ni aku penuhi untuk Dee, MakDaraTerdiva dan Ana(bicara Santai) 
untuk makluman Kek Pisang ni adalah percubaan pertama aku..
sebelum ni tak pernah buat pun... ntah apa mimpi hari sabtu tu teringin nak buat kek pisang pulak
tu yang beli sesikat pisang Berangan... sebab asik berangan je..

ok.. jangan nak berceloteh panjang ye.. simpan sikit idea untuk n3 akan datang..
kang sibuk nak buat n3 pendek sebab takder ideakan... cengeng je aku lah tu

sukatan dan bahan2 untuk kek pisang.. korang ikut seperti dibawah ye..

- 3 biji telur
- 250 gram planta/butter (aku suka planta je sebab takder bau sgt)
- 1 Cwn gula castor (aku blender je gula biasa secawan)
- 1 sudu kecil baking powder
- 1 sudu kecil soda bicarbonate
- 3 cawan tepung
(atau mengikut kesesuaian pisang dengan tepung, mana tau size pisang tu besar ke kan, kurang tepung terlembik lak kek tu nanti)
- 10 biji pisang berangan (dihancurkan)
- satu sudu kecil vanilla

cara-caranya (kalau ikut cara aku.. aku blasah je.. tapi kat sini aku buat step by step ye)
1) pukul planta dengan gula sampai sebati
2) masukkan 3 biji telur dan pukul sehingga kembang
3) masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga sebati
4) masukkan baking powder dan soda bicarbonate 
5) masukkan pisang yang dah dihancurkan.. (klu tak hancur sgt pun lagi best) dan vanilla
6)  last sekali masukkan dalam loyang yang telah digris dgn planta dan bakar ke dalam oven dengan suhu 200 darjah celsius atau sehingga masak..

(yang mudahnya tak payah pakai mixer.. guna senduk kayu pun boleh... kacau je semua sehingga sebati)

dan korang akan dapat pisang segebu ini.. minum pula dengan air kopi panas..
memang syok...

selamat mencuba resepi ku ini.... dan mendapat kek pisang yang gebu ye..

17 comments:

  1. wo akak guna senduk kayu pun bleh jadik cantik macam tu...senang plak resepi...bleh try nie....

    ReplyDelete
  2. 1st try pun dah jadi gebu camtuh kan.. senang tak yah pakai mixer

    ReplyDelete
  3. Akk kene beli oven dulu baru boleh jd kek pisang ni..heheheheh....

    ReplyDelete
  4. waduhh2...aiii sedapp...kalu sekali sekala nk wt ssh la nk menjadi gebus gitu...

    ReplyDelete
  5. mixer kat rmh dah rosak..tunggu pinjam kak ina mail punya lah
    simpan dulu resepi ni ok

    ReplyDelete
  6. hehehe...terima kasih...terima kasih

    ReplyDelete
  7. kak, aku pun nak try, tapi tu laa...dlm peti ais asal2 ade 5 bijik pisang (okey latu nanti lieya adjust laa buat separuh adunan dari resepi akak nie)..sekali smlm aku dah bantai mkn 2 bjik....tinggal laa 3....kalo tak sempat diselamatkan....mmg licin pisang aku tu kak hahahahaahah....

    takpe2, resepi ko dah salin kak sebab senang, nanti2 aku nak cube jugak...

    ReplyDelete
  8. waaah kek pisang gebu! mmg best mkn bersama kopi panas ni..tk pernh buat kek..huhu..ada resepi dah ni..haih bila la nk try =P

    ReplyDelete
  9. saya pon guna resepi yg sama untuk buat banana cake masa raya ari tuh
    sedap

    ReplyDelete
  10. oooo bagus gak resipi gini..
    takat pakai senduk je, i loike...
    tapikan lagik terasa sedap kalo u buat then post kat i hahahahahaa

    ReplyDelete
  11. besok buat dan nak tempek kat blog akak pulak, hihi

    ReplyDelete
  12. kekfek pifisangfang sefedapfap.mafanafa?afakakfak nakfak.

    ReplyDelete
  13. senang je eh..nti aku try buatlah kak..thx for sharing..

    ReplyDelete
  14. ade lagi ke kek pisang tu..nampak gebu jer..teringin nak try rase kegebuan kek itu...

    ReplyDelete
  15. uhuk uhuk. oven rosak. kukus jadi tak?

    ReplyDelete
  16. tenkiu berbilion2 cik puan ratu..harus kuterai cepat2.. :D

    ReplyDelete
  17. ratu kebaya: kek pisang mmg sdp!

    slm kenal

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...