Anak membesar... Besar juga ujian yang bakal diberikan..

Salam.. 

Pejam celik, pejam celik lagi tiga atau empat hari lagi je yang kita akan menyambut syawal.. Rasa cepatnya masa berlalu.. tak terkejar rasanya dengan masa yang ada sekarang nikan... Dulu kalau kat kampung tu rasa macam banyak sangat masa... dok lepak ngan kengkawan petang-petang kat tepi sawah.. Nak tunggu habis puasa rasa macam lama sangat.. Tapi sekarang memang tak sedar masa tu berlalu dengan pantas..

Yelah... Kat bandar ni.. banyak sangat aktiviti kita lakukan.. lagi-lagi dah bekerja nikan.. ada je masa terisi, buat itulah, inilah macam-macamlah.. Sampai masa yang diperuntukkan untuk membuat sesuatu kerja tu pun tak cukup..Macam sekaranglah... tak sempat je nak update blog.. hahahaha.. overkan... citer pasal masa konon... niat sebenar nak citer yang aku tak sempat nak update blog.. tapi nak salahkan masa pulakkan.. Ke diri sendiri yang tak reti nak setkan masa... 

Aku tengah dalam dilema ni... Yelah anak-anak nak membesarkan... semalam aku tengah godek-godek purse aku.. sekali aku terpandang duit SATU RIYAL yang abang ipar aku bagi masa dia balik dari umrah dah bertukar jadi duti RM 1, jadi kepelikan kat situ.. tapi aku muhasabah diri... aku fikir logik mungkin aku tersalah selitkan duit tu kot... 

Tempat asalnya duit SATU RIYAL tu macam nilah.. Tapi dah berganti dengan RM 1.
Dalam hati dah macam agak ni mesti keje budak sorang ni... 
Abaikan muka muda remaja tu ye... cheh... remajalah sangat masa tu...

Lepas aku dah dalam dilema.. dengan niat malaslah nak fikirkan pasal duit SATU RIYAL tu... tapi balik dari keje semalam tetap jugaklah aku tanyakan kat budak sorang ni... Tapi dia tak mengaku pun dia amik.. oklah mungkin memang salah aku kot.. tersalah letak... aku pun lupakan jelah..

Tapi pagi tadi tengah aku nak kemas-kemas beg sekolah budak sorang ni.. tengah aku nak angkat bag sekolah dia.. Aku terasa berat lain macam je dengan bag sekolah tu.. Dalam hati aku fikir mungkin dia masukkan muqaddam dan rehal mengaji dia dalam bag tu kot.. Tapi tangan aku laju je nak buka zip bag sekolah tu... Yelah... hati mak kan.. mesti ada rasa curiga jugaklah... 

Bila aku buka je zip.. aku terus nampak purse lama aku warna merah... Bila aku pegang je purse tu.. Aku rasa berat... Dalam kepala dah fikir lain.. dia amik duit orang ke.. aduhai risaunyer rasa hati... Tapi aku cek dululah... aku buka purse tu.. sekali terpandang.. banyaknyer duit syiling..

Tengok... duit syiling RM0.50 sen boleh dikatakan semuanya... terus aku cek tabung duit syiling aku.. Pergh.. dah separuh dikoreknyer... bertuahnyerlah budak ni... Tapi jangan sangka duit syiling je ye... 

ada duit Ringgit jugak... Korang nak tau kat mana dia dapat duit ringgit ni... Rupanya dia amik kat purse aku... Yang tinggal dalam purse tu hanya RM 10 je... dia cuma amik RM 1 dan RM 5.. Pandai pulak tu tak amik RM 10... 

Pastu pagi2 tadi dia bangun nak pergi sekolah.. Aku n en. suami tanya dia elok-elok.. 

en. suami - nape ujei amik duit dalam purse mama...
Uzrei - sebab ujei nak beli askrem...
aku - kalau nak eskrem.. mintaklah duit kat mama..
Uzrei - ala........ kalau ujei minta bukan mama nak bagi pun..
aku - terus terdiam...
en. suami - yelah.. tak elok tau ujei amik duit mama.... ni duit mama tau.. nanti ujei amik hak orang lak...
aku - ujei jangan buat lagi ye... kalau nak minta tau...
Uzrei - baik..

Harap masuklah dalam fikiran dia.. walaupun dia tak faham sangat lagi.. tetap kena terangkan jugak...
ni yang merisaukan hati aku... kali ni memanglah dia amik duit aku.. tapi next time jangan dia amik hak orang lain pulak dahlah... Itu memang merisaukan akulah... umur macam dia sekarang ni.. semuanya baru nak belajar.. mana yang baik tu alhamdulillah... mana yang buruk tu memang kena terangkan sampai dia fahamlah.. Ni hal abang.. nanti hal adik tak tahulah pulak macam mana.. Harap adik dapat belajar yang baik dari abang dialah..

aku harap apa yang aku dan en. suami nasihatkan kat dia boleh diterima dengan baik dan masuk dalam akal fikiran dia... 

oklah... sampai sini jelah ye... 

babai..



13 comments:

  1. jgn gusar kak kadang2 mcm ni la dapat ajar kita dan dia...kalau tak jadi benda ni kita patut lagi risau kan... at least kita dah bagitahu dia :)

    setuju dengan statement akak tu...makin besar makin mcm2 kita kena tempuhi...

    ReplyDelete
  2. betul ckp u tu sis...
    makin meninggkat umur anak2...
    makin macam ragam...
    and....
    lain peringkat umur...
    lain ragamnya.....
    bukan senang nak membesarkan anak-anak kan sis....

    hopefully kita pun tak leka dlm membesarkan dorang...

    ReplyDelete
  3. cobaan & dugaan dlm membesarkan anak2 ni menjadikan kita lebih peka sekaligus membentuk dia menjadi matang.. sabarlah.



    ReplyDelete
  4. sebab dia tak dapat apa yang dia nak tu dia amik kot. dia budak tak faham lagi. mungkin dia fikir amik mak dia punya so takpe. harap2 dia faham la

    ReplyDelete
  5. Biasa laa tuh..Sha.. Anak2 nie kita kena bagi tau elok2 dan terangkan keburukan perbuatanyaa.. Moga dipermudahkan utk kita mendidik anak2 nie..

    ReplyDelete
  6. Bagus cara pendekatan korang suami isteri ni sis..korang tanya dan bg nasihat baik2..ada sesetengah ibubapa..terus bg PANG...mcm akk...selalu kakak akk ckp SALAH cara akk tu...mereka masih tidak memahami apa yg baik dan apa yg tidak..mereka perlu dinasihat guna mulut bukan guna tangan....

    ReplyDelete
  7. Bagus cara Rk dan suami. Jgn marah terus sebab dia tak faham. Dlm kepala dia nak beli kena ada duit dan yg ada duit mama itulah dia ambil...

    Anak kalau kita cakap baik-baik biasanya ikut dan faham walau kena selalu ulang nasihat...

    ReplyDelete
  8. saya pun kecik camtu jugak~~tapi merasa la kena sebat~~keh keh~

    ReplyDelete
  9. mcm2 peel perangai anak2 ni kan..naik risau kita di buat nya...

    ReplyDelete
  10. kalau anak buat perangai tak betul, kita rasa resah gelisah kan
    harap2 anak2 tak bawak perangai samapi ke besar macamtu..
    doakanlah selalu

    ReplyDelete
  11. ish...risau bile jadi mcm ni kan kak...tapi rasenye ape yg akak n cik abg nasihatkan tu uzrei terima tu....cume lepas ni akak kene laa bagi duit belanja siap2 heheeheeh


    ** selamat hari raye maaf zahir dan batin buat akak sekeluarga....semoga lebaran kali ini lebih bermakna dan diberkatiNYA....

    ReplyDelete
  12. harap2 ujei dengar dan ingat naihat mama...papa..

    bukan apa..
    adik kawan saya
    die tak boleh berenti habit ambik duit
    dan die ambik bukan sikit2
    rm50
    seratus..
    kalau korek2 tu mmg jumpe dua tiga ratus juga
    sampaila dia besar.
    barang orang lain die tak ambik
    die ambik duit mak die je..

    mak dia sampai mati akal
    pukul dah
    maah dah
    nasihat dah

    saya baca ni pun saya takut..
    Yela..anak membesar..
    kita tak tau dugaan mcm mana akan ditempuhi kelak
    harap Allah ringankan ujian buat saya..
    Takut tak kuat =)

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...