Lebih sudu dari kuah.

Salam..

"hiasan"

erk.. boleh ke guna peribahasa ni.

Hanya mengenangkan bila seseorang manusia ni yang bila berkata perihal orang main lepas je dari mulut. Tanpa berfikir mengunakan akal fikiran. Tanpa memikirkan keadaan persekitaran ketika itu. Tengah bersedihkan mereka atau tengah ada majlis ke mereka. Tu semua bagi mulut orang yang bercakap tanpa mengunakan akal fikiran tak penting kot. Yang penting apa yang dia hendak katakan lepas dari hati. Atau pun sebelum ini mulut tu memang dah terbiasa cakap main lepas je. Tak payah nak fikirkan hati dan perasaan orang lain. Terguris ke, terasa ke, marah ke atau seangkatan dengannya dia tak peduli. Yang penting biar semua orang tahu perihal tu. Biar semua orang tau dia je yang betul. orang yang dikatakan tu salah. 

Kekadang aku terfikir.. Waima pun dalam masa tu memang ada rasa apa yang orang buat tu salah. tak boleh ke tegur dengan cara berhemah. panggil orang tu dan bawa kat tempat yang takder orang lain dan tegur dengan elok. Bukannyer orang tak boleh terima. Ni tidak, canang kat semua orang... orang ni macam nilah. tak jadi seperti yang diharapkan lah. Jangan nak mengharap yang lebih besar sedangkan "Iman tu tak boleh nak diwarisi dari seorang Ayah yang bertaqwa" .Tapi sekurang-kurangnya masih menjadi manusia yang berguna. Tidak menyusahkan orang lain tu dah penting. Tidak menjadi perosak anak bangsa tu dah bersyukur kita pada yang maha esa.  

Kadang-kadang aku perhatikan je orang macam ni. boleh dikategorikan Lebih sudu dari kuah. Padahal semua persiapan dah siap. Tapi sebab nak tunjukkan dia ada kat situ. terjerit-jerit panggil orang yang berkenaan tanya apa yang belum apa yang sudah. Sampai orang yang berkenaan rasa serba salah. padahal segalanya semua dah disiapkan. Kalau pun nak tunjukkan rasa tanggungjawab tak perlu macam tu. panggil elok2 dan tanya tak perlu macam nak menunjukkan orang berkenaan tu tak reti buat kerja. padahal semuanya dah siap pun. Tu rasanya macam nak menjatuhkan maruah orang berkenaan.

Pelik dengan manusia macam ni. Hari orang tengah bersedih tulah dia nak menguriskan hati. Bukan takder mata yang memandang. Bukan takder telinga yang mendengar. Tapi bila cerita yang didengar tu tak sama dengan hari kejadian. Memang nampak sangat orang tu sengaja nak mengada-adakan cerita dan membuat malu. 

Takperlah kami terima saja segala perbuatan kamu tu. Terima kasih dengan semua ni. Kami akan ambil iktibar dengan apa yang berlaku. Semoga kehidupan kamu akan lebih baik. Jangan sampai rasa hormat tu hilang untuk kamu.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri juga. Manalah tahu tetiba Allah s.w.t tu pusingkan akal fikiran tu. Kehidupan ni penuh dengan karma. kekadang kita diatas. dan dalam sekelip mata kita juga boleh dibawah. Fikir-fikirkanlah.

Untuk Arwah mak 
الفاتح
 ~ Sariah binti Lanu~

 

3 comments:

  1. sabarlah kak... rambut sama hitam.. hati lain2

    ReplyDelete
  2. memangla geram kalo ader orang yang macamgini perangainyer...sabarjelahkan...buat dek jek...

    ReplyDelete
  3. Memang ada manusia yg begitu Sya. Menagih kesabaran yg tinggi. Tapi kalau bertemu yg jenis sama naik boleh bergusti jadinya..

    P/s: al-fatihah kakak juga buat allahyarhaman mak....

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...