Kerabu....

Salam...

Alhamdulillah... minggu ni tercapai niat nak gantikan puasa.. Harap hari ni pun aku tabah menahan diri jugaklah... wah mcm budak darjah 1 tak tahan dengan dugaan.. padahal dah 34 pun umurnya.. hehehe..

Semalam kat opis.. borak-borak dengan kakak senior ni.. ada kakak sorang ni bagi aku idea untuk menu buka puasa petang semalam... idea yang dia bagi pun simple je... semuanya main potong-potong dan hiris-hiris je...

Apa lagi balik keje semalam... letak beg terus ke dapurlah... mulalah buat menu yang diberikan tu... Senang gilerlah.. tak sampai 15 minit pun nak buat..goreng sampai garing pastu potong ini hiris itu.. tup-tup... dah hidang meja makan.. hehehe... kejap tak? kejap kan.... mudah dan senang.. bila makan untuk berbuka pun berselera je.. krup... krap... je sambil mengunyah tu.. terasa manis nya kacang panjang tu... 

Tadaa...... nilah menu simple tu...
Kerabu ikan bilis...
sedap sangat... kalau ada bunga kantan lagi sedap kot..
ni festime aku makan kerabu ikan bilis..
air tangan orang lain tak pernah lagi aku rasalah...
kiranya festime ni airtangan aku sendiri...
kalau airtangan orang lain lagi sedap kot...
yelah.. tak penat-penat memotong bagai..
tetiba terus makan je kan.. mana tak sedap...

aku tetap nak share resepi kat sini jugak.. walaupun korang dah lagi terror dari akukan... tapi aku tetap nak share jugak...

Sebab aku buat untuk diri aku sorang je.. aku tau En. suami tak makan benda-benda mentah macam ni.. jadi marilah buat untuk diri sendiri je... Kalau en. suami makan pun.. ikan bilis semata...

Bahan-bahanyer..
Segengam ikan bilis (korang agak2lahkan)
* 1 ikat kacang panjang
** 2 barang serai
** 1 biji bawang besar
** 5 biji cili padi
* 1 biji cili besar
* 1 bunga kantan (aku tak letak sebab kat kodai dah habis. :(  )
6 biji limau kasturi
garam dan gula secukup rasa.

Cara-caranya..

Goreng ikan bilis sehingga garing dan ranggup kemudian ketepikan, Tumbuk semua bahan yang bertanda bintang ** agak-agak dah lumat masukkan air sedikit dalam 2 sudu untuk dapatkan sos yang sedap. Hiris nipis bahan yang bertanda bintang * dan gaulkan. Kemudian perah limau dan gaulkan ikan bilis dan semua bahan yang sudah ditumbuk dan dihiris nipis bersama garam dan gula.. bila dah siap digaulkan bolehlah dihidang dan dimakan bersama nasi panas... makan pulak dengan telur dadar atau telur mata... memang Terbaiklah... hahaha..

Selamat mencuba.. 


Untuk Arwah mak الفاتح ~ Sariah binti Lanu~

2 comments:

  1. lama dah tak buat kerabu ikan bilis ni. sedap makan dengan nasi panas2

    ReplyDelete
  2. saya suka kerabu, especially mangga dengan taugeh. sedappp

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...