Pau sambal ikan bilis dan kaya

Salam....

Hari ahadkan aku ada masak nasi lemak untuk anak-anak. Jadinya adalah berbalance sambal ikan bilis. aku simpan dalam esbok. Kotlah senang nak buat nasi goreng atau apa-apakan... aku suka nasi goreng dari sambal ikan bilis.. segera gitu... cuma tambah telur 1-2 biji je.. pergh... bagi garing sikit mesti sedap.

Lagipun bila anak-anak cuti sekolah ni. Memang macam-macam kene sediakan dalam esbok tu. senang bila diorang nak.. ada je benda yang boleh kita masak.. Korang pun macam tu jugakkan.. lelagi korang yang bekerja tu. Mesti nak keje yang mudah siap je.. Lainlah hari minggu kan. Masa tu kita boleh prepare masakan yang lebih sikit.

Sebabkan ada balance sambal ikan bilis. Dalam kepala aku terus nak buat Pau goreng sambal ikan bilis.. Hehehehe.. tapi kalau berbunyi kepada sambal tu. mestilah makanan tu lebih kepada selera aku dan en. suami kot.. Tapi untuk anak-anak aku tukar intinya. Aku letakkan kaya, apalagi diorang mestilah sukakan.. benda-benda manis nikan. tapi takper asalkan diorang nak makan. dari hanya dipandang sepi jekan. Tapi janganlah berlebih-lebih bagi diorang makan manis.. Nanti dapat penyakit yang tak dingini pulak.. Dahlah si Uzrei Danial tu boleh tahan semangat badan dia sejak cuti sekolah ni. Selera je makan, Sedap je apa yang aku makan. Tak pernah menolak pun.. Tapi aku suka.. cuma kene pantau je.

Doh pau yang dah siap diuli
dan Sambal ikan bilis.

Dah siap di isi dengan Sambal ikan bilis dan kaya..
ada yang buruk ada yang cantik pau nyer.. 
herot perot dah rupanya.
dan berjaya menghasilkan pau goreng yang gebu....
dapatlah 12 ketul pau sambal dan 10ketul pau kaya.
Semua ni aku bawa kat rumah pengasuh (kakak aku)
Kalau tak bawa semua.. sape yang nak makan kat rumah ye tak.
mana ada orang. nanti membazir pulak..
sampai kat rumah kakak aku memang tak sampai 15 minitlah.. sekejapan licin...
elok macam tu lagikan daripada terbuang. Amalan syaiton nirojim... tak elok tu.. 

Sekarang ni mood memasak aku membuak-buak dah.. Sampai cik ina dodocheng pun dah tegur aku. sebab dah boleh tahan badan aku sekarang ni.. dah naik lak berat badan ni sejak mood memasak mari.. huhuhu... kene mula diet balik ni.. nanti-nantilah... cuma control makan je dulu.. hehehe..

dah lah nak dinner ni.. kang tak muat nak sarung kebaya pulak.. bak kata hantukaklimah..
tak kisahlah kan tak dapat sarung kebaya.. yang penting anak-anak gembira.

Psst ~ entry ni tak der resepi.. sebab bahan-bahan sama je macam buat donut.. hehehe..


oklah 

sekian 

babai.


Untuk Arwah mak الفاتح ~ Sariah binti Lanu~


 

4 comments:

  1. sama la kita pon suka buat nasi goreng pakai balance sambal ikan bilis
    kadang2 balance sambal sardin pon buat nasi goreng gak. sedap woo

    ReplyDelete
  2. Ayat last tu ayat SA tu...mls nak diet2...lantak la...hahaha....

    ReplyDelete
  3. rajinnya mama sorang ni, hehe..hai salam perkenalan.

    ReplyDelete
  4. rupa herot berot tak mengapa... yg penting sedap.

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...