perut aku pun ko nak bedal... macam2lah..

salam..

Selamat berhujung minggu.. bestnyer sape yang dok keje kat selangor syoklah cuti panjang sampai tiga hari. Sempena hari jadi Sultan Selangor.. Tu termasuk akulah ye.. Kepada yang bercuti panjang masa nilah peluang nak balik kampung pada yang ada anak yang nak bersekolah. mesti sibuk nak cari keperluan untuk buka sekolah nanti. Tiga hari masa yang ada  ni silap2 semua dah lengkapkan.. Tiba masa tinggal nak masuk sekolah je. Senang kerja..

Seperti biasa tajuk kat atas takder kaitan dengan jalan cerita. Saje nak bikin gempak kan.. Walau hakikatnya tajuk tu memang tak gempak mana pun. Bak ada satu komen kat shoutbox aku sebelum ni.. "isi menarik, tapi sayang macam entry syok sendiri je". sebabnya aku kurang promote blog ni. pergh... sekali baca memang bernanah telinga.. pedih ulu hati dibuatnya... waima pun blog aku ni syok sendiri ada kacau dia ke.. pelikkan kat situ.. herm... macam-macam ragam orang nikan.. kita tak kacau dia pulak kacau kita.. apeda....

oklah yang benar.nya dari tadi aku nak upload gambar tapi tak lepas-lepaslah.. almaklumlah sekarang kat kampung. tak dapat lain tenet yang sewajarnya... tu yang payah nak upload gambar. tapi takper sebelum aku publish entry ni.. akan ku usahakan jugak untuk upload gambar kat entry ni.. jangan cepat putus asakan.. hehehehe


masak lemak rebung + pucuk paku..
Resepi aku kena blajar dengan mak mertua aku.. aku tak pernah makan gulai rebung ni.. ni pun 1st time aku rasa dan tolong kacau kuah atas dapur.. hehehe.. kacau kuah tu penting tau.. jangan pandang remeh... leka sikit boleh bertaik minyak santan tu nanti...

tapi masa aku tengok mak mertua aku masak tadi caranya sama je macam masak lemak biasa.
yang aku nampaklah ye.. mak mertua aku masukkan 4 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, seinci halia dan juga 10 biji cili api. tu untuk di blender/ ditumbuk. untuk kuah santan dalan senagkuk sederhana. yang lelain atau lebih dikenali bahan penting rebung, perut lembu dan juga garam dan serbuk perasa dan jugak sedikit serbuk kunyit..

ni jugak note untuk aku buat rujukan nanti.. manalah tau teringin nak masak jugak.


ni pulak sup daging... mak mertua ku jugak yang masak.. hehehe... nampak no pemalehnya kan.. semuanya mak mertua yang masakkan.. habis apa yang aku buat.. herm.. nanti kejap lagi aku kasi tunjuk ye.. bukan aku taknak masak.. kang aku masak tak menepati citarasa pak mertua aku.. susah pulakkan.. biarlah aku masak yang simple2 je.. mak mertua aku masak mana yang pak mertua aku makanlahkan.. airtanggan isteri untuk suami.. hehehe.. alasan..

ni pun aku kena take note jugak.. bahan-bahan yang aku nampak tadi.. seinci halia, bawang merah 5 ulas, bawang puteh 3 ulas, mak mertua aku tak guna rempah sup~@ sup bunjut. Tapi mak mertua aku guna rempah sup soto... herm.. rasa not bad jugaklah.. memang sedapkan.. orang yang masakkan apapun sedapkan. lepas tu mak mertua aku masukkan bunga lawang sikit dengan bunga cengkih.. dan bahan sampingan kentang, gaun sup/daun bawang.. dah empuk jom kita makan... hehehe

tengok tak bermakna aku tak masak tapi aku tak pandang cara-cara mak mertua aku masak.. penting tu tau.. lelagi kalau en. suami pun suka cara masakan maknya.. hehehe.. harus belajar ye.. jangan nak tunjuk pandai pulak... tak elok tu..

akhirnya sekali... hahahaha.. nak gelak besau ni.. apa lagi air tangan akulah kan.. keh... keh.. keh.. klakau je.

hahaha... sambung gelak lagi ye... ni jelah yang aku masak.. ikan goreng.. senang tak keje aku.. nampak je senang tau.. korang ingat amik dari freeze terus goreng... no... no... no... kena siang tau.. sampai luka2 tangan aku ni.. tapi takper benda tu dah biasa.. luka2 sikit tu biasalahkan... saiful mastercheff pun luka gak masak masakkan..

oklah.. dah habis uploadlah.. sebenarnya ada banyak gambar lain lagi.. sambal belacanlah.. ikan masak karilah.. tapi sebab tenet sengal aku stop kat sinilah.. nanti kalau aku rajin aku update pulak dambar sambal belacan.. ye... mesti korang teruja punyerkan...

psst : yang benonya aku belum makan lagilah... aku makan dulu ye... babai.


24 comments:

  1. mak ai supppp.. kalau hujan mkn sup mmg best.. ni hujan ni, nak mkn sup la pula rasanya

    ReplyDelete
  2. mertua ko ni orang utara ke..hehe.

    aku dahlah tengah lapor...tengok ni lagilah laporr..huhu.

    ni mesti menantu mithali...rajin ko siang ikan..hehe..:)

    ReplyDelete
  3. Hummakaiihh sedap tuh gulai rebung ngan pewut..feveret..tuh.. :)

    ReplyDelete
  4. ala rk ucu pun dapat jugak ayat bernanah mcm tu..fikir balik, pegi jalan lah...kita berblog ni nk suke2 dia pulak yg bengang, teruk betul org tu kan...kesian dia...

    ReplyDelete
  5. sambung lagi...
    itu tandanya blog kita ni dah berjaya..kan..kan...

    ReplyDelete
  6. kira ok jugak la goreng ikan pun sodap... hehe..

    ReplyDelete
  7. Ikan apakah yang debab sangat tu? :)

    ReplyDelete
  8. kah kah kah...blog ialah hak persendirian..so suka hati pemilik blog lah nak syiok sendiri ke, nak syiok dengan ketua kampung ke...dan tiada siapa paksa kita utk baca mana mana blog. Rasa tak suka, takyah baca. senang kan? Itulah penyakit manusia yg PHD, hal ehwal blog org lain pun nak dikepohkan..

    ReplyDelete
  9. kira ok u masak gak tu sis...
    i kalo balik umah in laws...
    lum pernah masak ok...
    sbb ibu mertuaku tak suka org masuk dapur masak2....
    termasuk lah anak perempuan dia tau....
    heavan sungguh utk i hahahaha...

    ReplyDelete
  10. ada jugak air tgn akak..btul,bkn terus grg je hehe..

    semua sedap kak,izan suka sgt gulai rebung tu..adehh lapar sejuk2 ni =)

    ReplyDelete
  11. akak pon dapat jugak ayat syok sendiri tu...bloq kita acuan kita...tak suka jgn baca....sedap nampak lauk2 tu....sup2 ni kesukaan anak akk yg kecik tu kebaya...

    ReplyDelete
  12. dpt mak mertua sporting takpe..kalau dpt yg macam mak maertuaku cite p ramlee tu haaaa hazabbbbb

    ReplyDelete
  13. aduhai..bt lapar jela..belum lunch lg ni..

    ada plk pengunjung yg agk kurang ajar kan...apa la dia skt hati kan..mcm2 la..

    ReplyDelete
  14. peh nasib baik masuk sini perut kakNo dh penuh klo tak mahu mengelegak jugak ning tengok mekanan tuh..

    kakNo suka makan rebung walopon bisa ngan urat sendi..makan jangan tak makan..sakit urat kita makan ubat le hehehhe...

    ReplyDelete
  15. gulai rebung ai suka rebung cincang berbanding bulat2 macam tu.. tapi kalau kena caranya, sedap jugak.. ;)

    ReplyDelete
  16. masak lemak rebung campur ngan daging @ perut memang terbaik kak...sedappppppppppppppppppppp

    ReplyDelete
  17. kita pun balik umah mentua baru ni, buat kek je, hehe tak masak beriya pun sebab takut tak menepati selera mentua, nasib mak mentua sporting, hehe

    ReplyDelete
  18. Sedapnye gulai rebung! Terliur ahkak tau! Salam ziarah RK & Follow di sini~

    ReplyDelete
  19. ok la tu goreng ikan..ni menantu kesayangan ni.. hehehe...

    ReplyDelete
  20. aduh kak...lauk2 ko mmg selalu buat aku lupe diet aku tau kak.....

    rebung tu kak...mmg kegilaan lieya...tapi en laki tak mkn....tu yg tak penah masak...tapi kalo gi kedai mkn ade rebugn masak lemak sure selambak lieya amik....heheheeheh

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...