Sinopsis Iklan raya di TV?...







Salam...


Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingk...ap yang terbuka.


1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu
2.Buku - Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur
5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis
6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran


Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus
4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism


Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.


1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene
4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)


1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.


Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.


1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.
Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.
1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.


1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.


1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.


1.Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.


1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.


1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)


2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab 
Note : sinopsis ni aku dapat dari email.. dan aku forwardkan kat korang..

11 comments:

  1. ntah la..nak percaya ke tak pun tak tau analisisi ni...tapi yg pastinya memang tsk sesuai la ikklan ni...tak mencerminkan budaya melayu yg sebenarnya.

    ReplyDelete
  2. sy tak pernah tengok iklan tu lagi setakat.. baru tahu isu nie pun dekat blog mama hanim.. mcm2 sekarang nie kan.. semakin tertindas dalam tak sedar or sengaja buat2 tak sedar.. Nauzubillah

    ReplyDelete
  3. first time zai tengok iklan tu...adeker iklan raya dah macam iklan krismas nak beca terbang...pas tu kenapa ade plak pokok kiambang yang banyak mcm agama hindu plak...memang tak sesuai...rupanyer ramai yang komen....memang bagus iklan tu ditarik balik...

    ReplyDelete
  4. dahsyat tafsiran tu... aku part yg pelik bila ade beca terbang mcm santa claus tu je... takde la tafsir sampai jauh mcm tu... anyway bagus gak ade tafsiran macam ni... buat kita fikir banyak kali... dan lagi TV3 pun dah minta maaf kan... dan dah potong iklan tu... :)

    ReplyDelete
  5. tu laa, lieya pun tau dari fb kak....bile di kaji2 mmg ade persamaannye...tak tau laa kebetulan yg disengajekan atau ape....

    moga2di ambil iktibar dari pekara nie....boleh menjatuhkan maruah islam tu sendiri kan kak...

    ReplyDelete
  6. memang x sesuai...patutnya pihak tersebut lebih prihatin...

    ReplyDelete
  7. ish mcm2 cara skrg ni ye..eina pun tak prnh tgk iklan ni, n taktau lak psl ni..ish..tak sesuai!

    ReplyDelete
  8. Bila ada tafsiran camni baru la kita bukak mata. Klu x, x prasan pulak...prasan ke beca terbang yg mcm iklan krismas tu je.

    ReplyDelete
  9. Dah kuar iklan baru tahu yg ianya mempunyai tafsiaran kurang elok..org kuat TV tu sepatutnya meneliti dahulu...namun langkah menarik semula iklan itu adalah sesuatu yg bijak...

    ReplyDelete
  10. sy tengok sekali je dh rasa pelik..apsal mcm iklan krismas..tp xlah terfikir smpi detail gitu (dlm emel)..sib baik gak tv3 prihatin n tarik balik ye..

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...