Air buah nenas & menu makan malam

hari ahad en. suami pergi mengukur tanah kat sempadan nogori
masa mengukur tu en. suami mengukur kat ladang nenas..
jadi tuan ladan bagilah 2 biji nenas kat en suami..
sebenarnya 3 biji tapi lagi sebiji abang ipar aku dah bedal kat ladang tu awal2.
jadi yang bawak balik hanya 2 biji jelah.

bila en. suami sampai rumah dia suruh aku buat air buah nenas
tapi aku tak sempat buat hari tu.. semalam baru aku sempat buat.
balik2 keje terus je aku buat

nilah buah nenasnya

 aku rasa ni nenas madu kot

dah siap buang kulitnya dan hidung nenas
(kalau korang tau selain dari hidung nenas orang panggil ape ye
aku panggil hidung sebab ada mcm bulu kat situ)

dah siap dipotong kecil

dicampur dengan gula

bila gula dah cair baru masukkan air dan tunggu hingga betul2 mendidih

nilah hasilnya air nenas aku

nampak tak isi nenas yang suram kat dalam cawan aku ni

dan akhir sekali menu makan malam aku
sup ayam + cendawan & ikan jenahak masak sambal cili api
memang meletops sekali bila dihidang bersama-sama air nenas..
dah tak pandang kiri kanan dah..
terus melantak je..

~kalau bulan puasa mak aku mesti buat air buah nenas ni untuk berbuka
nyaman je bila minum..
tak lama lagi dah nak pose fuh tak sabarnya....~

10 comments:

  1. sedap nye... air nanas... dulu kat kampung slalu la buat... la ni duduk kl jarang pulak jumpa nanas... haih... nak cari la...

    ReplyDelete
  2. sodapnya air nenas tu.kalau bulan puasa minum ni sodap.lauk tu cam sodap je.ada ko bawak ke ari ni.

    ReplyDelete
  3. aduh kak...kecur tgk lauk pauk akak ...dah le lieya tak bekpes lagi nie....ari ni nak gi kafe beli ikan cili cam akak buat tu laaaa....(hahaahha dasar tak tahan godaan lieya ni hahahaahh)

    kak, lieya pun suke air nanas, lagi suke aiskrim nanas ....aiskrim malaysia tu...sodap woo kak.....

    ReplyDelete
  4. adehhhh ikan sambal cili tu sedappppp.
    weh pos ke doha

    ReplyDelete
  5. whoaaa..... memang bukak selera laa..... air nenas lak jarang2 orang buat kan.... nampak sedap jee

    ReplyDelete
  6. memg ampak sangat menyelerakan la hidangan tu.. adeihhh!!

    ReplyDelete
  7. oh..ingatkan ko blend..minum gitu je pun sedap eh..aku panggil hidung nenas tu duri nenas..hehehe..

    ReplyDelete
  8. kalau makan buah nenas tu cecah kicap campur cili api dan belacan skit..huih...meletopss..

    ReplyDelete
  9. bestnyer sambal ikan tuh.lagi pedas lagi meletopp

    ReplyDelete
  10. air nenas mcm mak saya wat..
    rindu umah..
    uwaaaaaaaaaaaaa........

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...