Nikmat ramadhan

ni lagi tajuk tak leh blahkan
nikmat ramadhan.. nikmat ramadhan yang aku maksudkan
adalah tentang menu masakan.. bukan apa karang aku letak tajuk je
orang dah mula merembeskan air liur.. dah orang katup blog aku.. hehehe
sengalkan aku ni.. seje je ayat bagi bikin gempak..
tapi takper.. bulan puasa mana ada xtvt lain selain masak utk berbuka dan bersahur.
kalau xtvt lain tu mesti shopping baju rayakan.. tu nikmat ramadhan jugak tu..
tapi ni versi nikmat ramadhan dalam bentuk makanan ye
walaupun menu ni dah berpuluh kali keluar
walau macam mana pun bulan puasa mesti ada siaran kedua
untuk menu yang sama..

ok kali ni aku kesengalan tentang nak masak apa untuk berbuka semalam
dalam kepala otak nak masak ayam kurma..
tapi yang aku masak bukan ayam kurma.. sebab aku dah kecewa wei...
korang tau aku kecewa sebab apa.. kecewa sebab aku dah mula 
bercuti puasa semalam tepat2 jam 5.. huhuhu
 aku ingat aku full sebulan berpuasa..
tapi awal2 dah terpeleot puasa aku..
tapi takper tu nikmat ramadhan jugak tu..
tapi bagi orang wanita jelah.. yg lelaki tetap kene full sebulan tau..

ok berbalik pada tajuk asal..
meh aku tunjuk apa aku masak semalam...
disebabkan kesengalan yang melanda
dari nak masak ayam kurma.. tapi lain pulak yang terjadikan
inilah sambal ketuk @ sambal bodoh.. (sambal bodoh tu aku je yang panggil)
korang tengok je macam bodoh tapi bila makan dengan nasi panas adalah nikmat..
boleh bertambah nasi.. silap2 terbabas solat maghrib.. tapi janganlah sampai terbabas
lepas solat boleh sambung balik makan tu kan.. tapi tak taulah feel dia sama ke tak
(ok ni gambar versi kamera takder flash ye)

yang ni pulak versi kamera berflash
korang nampak cili bersepai tu.. tulah sambal yang diketuk bersama lesung batu ye
bukan ketuk dengan hammer.. heheheh
nampak memang tak menarik sangat punkan..
tapi korang cuba rasalah...

nak resepi... mudah je..
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
20 tangkai cili kering
(kesemua bahan diatas hendahlah ditumbuk ye)
10 ketul ayam yang dah digoreng
1 kpg asam keping
secukup rasa garam
secukup rasa gula

caranya pulak ye
1 - tumis bahan yang ditumbuk sampai garing
2 - bila dah garing masukkan garam, gula dan asam keping
3 - masukkan ayam dan gaul hingga sebatu
4 - bolehlah dihidangkan..

tapi en. suami aku ni kalau nak makan nasi mesti berkuah tau
jadinya aku masak sayur buncis + carrot
ni pic sayur aku ye..

aku kasih lebih sikit air tu.. jadinya adalah kuah untuk en. suami aku makan

teruk betul merundum mood aku semalam.. kecewa beb...
tapi takper next week leh sambung balik puasa... insya Allah

ok.. ni saje cerita pada kali ni ye...


7 comments:

  1. ala kesiannyer...dh dkt nk buka period la plak. frust giler!

    ReplyDelete
  2. xpe la sambal bodoh ke pandai ke janji sedap n abis masuk peruttt

    ReplyDelete
  3. sambal bersepai ada bawa kat opis tak.boleh makan tengahari nanti.kwang kwang

    ReplyDelete
  4. tak sama lah sah.. nama jer sama.. wan aku nyer style.. cili hidup + ikan bilis + cili padi + asam limau = sambal katuk meleleh air mata

    ReplyDelete
  5. WOW...menarik sambal akak tu kak...lauk simple2 mcm ni yg laju mkn ni kak heheeheh

    alah kak, takpe2...jgn down2 okey.....tenyum tikit!~

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan.. dtg mnjengah masak apa utk berbuka tuh..

    ReplyDelete
  7. selalu tgk org tulis status kt FB psl org buat sambal ketok ni..tp ni baru first time tengok..thx share resepi..bosan2 leh gak buat..hehehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...