Ceriti Bukit Melawati.

Salam..

Jumaat dah hari ni ye.. kejap je masa berlalu dah tengah bulan satu... tapi aku bukan nak citer pasal hari jumaat dan tenggah bulan satu ni... 

Ada n3 sebelum ni aku citer yang aku satu keluarga pergi ke bukit melawatikan... dulu masa zaman aku sekolah selalu gak aku pergi bukit melawati ni.. tapi kalau nak mendaki bukit tu kenalah jalan kaki.. menjelang nak sampai ke atas tu.. adalah 2/3 botol air mineral aku teguk... penat tau.. walaupun pun bukit bukan gunung masa mendaki tu tetap terasa lenguh kepala lutut ni...

Tapi sekarang tak payah bersusah payah nak mendaki bagai.. Dekat bukit melawati sekarang ada menyediakan kenderaan untuk pelancong luar dan dalam negara untuk naik ke atas bukit melawati.. senang aku panggil kenderaan tu train jelah ye... kalau nak naik train ni kita kena bayar kat kaunter yang disediakan... Bagi dewasa dikenakan sebanyak RM 3.00 manakala kanak-kanak berusia lebih 8 tahun dikenakan rm 1.00.. tu yang Cik Kounter tu terangkan kat aku...

oklah aku taknak citer banyak layan jelah picture2 semasa aku disana..























Rumah Api Bukit Melawati, Kadang rumah api ni akan dibuka untuk pelancong melihat keadaan didalam rumah api tersebut.. tapi kalau aku, aku taknak masuk.. sebab kalau aku dok kat dalam tu aku rasa sesak nafas je..

Monyet @ kera.. jangan cuba dekati.. sebab haiwan ni garang dan boleh mengigit kita...

Pemandagan dari dalam Train... kat bawah tu ada Restoran melayu dan cina... kat bawah jugak ada jual barang2 untuk dijadikan cenderahati untuk rakan2 dan saudara.. 

 Muzium sejarah Kuala Selangor.. macam2 barang peningalan lama ada kat dalam ni..

Bergambar di tangga Muzium Permainan lama.. macam2 permainan ada.. permainan yang aku tak pernah main pun ada..


Lotong.. (pic aku amik kat google je.. sebab aku tak sempat upload)
Lotong ni memang jinak.. kat atas ni memang ada orang jual kacang panjang untuk diberikan ke lotong ni.. harga dalam RM 0.50 hingga RM 1.00 untuk seikat kacang panjang... Masa kita bagi lotong ni makan kita jangan keluarkan kacang panjang tu banyak.. sebab takut lotong ni rampas dan kalau kita berkeras nanti dia gigit pulak tangan kita... tapi kalau kita cakap dah habis lotong ni boleh faham tau.. nanti terus dia pergi jauh dari kita..

Kitorang nak on the way turun ke bawah.. sambil menanti train tiba untuk amik kitorang... jalan2 dulu...

Train dah tiba.. hoyee... lepas ni nak pergi ke Taman Alam Kuala Selangor pulak.. percayalah dah bertahun aku dok Tanjong Karang nilah kali pertama aku nak pergi ke Taman Alam...

Habislah sudah cerita di Bukit Melawati.. walaupun gambarnya banyak.. tapi memandangkan internet lembab aku malas nak upload dah.. cukuplah apa yang aku paparkan ni untuk santapan mata korang.

                         Psst : Cerita ke taman alam... Next n3 aku aku ceritakan...  

19 comments:

  1. best eh bukit melawati ni?
    menarik gak nk p sana...hehe
    tenkiu2...blink2 idea..:p

    ReplyDelete
  2. Dah lama gak x pegi bukit melawati ni.

    ReplyDelete
  3. i rasa dah lama banget i tak sana sini...
    last pegi rasanya dah 5 tahun dolu kot :)

    ReplyDelete
  4. selalu dengar kawan2 cite kak,. nak pegi mmg tak penah lagi pun...wah tu loton gke kak...ingat monyet...ni kalo bawak makanan ni syok ni....leh wat amal jariah heheeheheh....


    suke pic kat tangge tu kak....alahai sweet!~

    ReplyDelete
  5. aiseh..dee kan..kalo tempat byk monyet ni sanggup x pergi tau..takut pya pasal..tp mmg cantiklah bukit melawati tu..nak2 tempat bersejarah kan..

    ReplyDelete
  6. akk rasa dah lebih 10 thn sejak kali pertama dan tu jugak yg terakhir akk dtg kat sini Kebaya...Arwah Ayah akk suka sgt kesini....Tenang katanya...

    ReplyDelete
  7. penah pegi ke bukit ni
    tahun... 2002? 2003?
    memang best kat sini! pemandangan cun!

    ReplyDelete
  8. mcm best je kan...Bukit Melawati...tk penah smpai lg nie..

    ReplyDelete
  9. et - mmg best tau.. Byk nostalgia kat sini dulu..

    Azzey - dah lama ye.. Kene spend masa kesini ni..

    Rasp - lama 2 sis..

    Nm02 - mesti sampai ye

    lieya - mmg buat amal jariah ni leiya.. Kelaparan lotong ni sume..

    Dee - kalau monyet sy pun x sgp.. Tp lotong ni jinak tau

    eye nee - lama 2 kak... Jom kita sama2 g nak

    miloais - mmg cantik kan.. Tenang jiwa

    fieza - hehehe.. Kene sampaikan 2

    ReplyDelete
  10. eida pun baru sekali jejak kaki ke bukit melawati tue..memang banyak gila monyet kat atas tue kan...menakutkan...

    ReplyDelete
  11. mcm best je tempat nih..x pernah pergi pun..:)

    ReplyDelete
  12. bnyk nye monyet..lari2..nnti kena kejar..hehe..

    ReplyDelete
  13. hehehe..dulu..pernah dating kt sini..hehehe.. ;)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    HEADER BARU

    ReplyDelete
  14. maksu suka naik tren dia, comel :)

    tapi kat monyet2 kat situ, takut depa terkam ;)

    ReplyDelete
  15. Penah sampai tapi kat bawah jerk..tak penah naik lagi..laa..

    Best gak ekk dpt naik train ke atas.. sana :)

    ReplyDelete
  16. hahaha..kak ratu kebaya,bukit melawati ni dekat ngn umah my ibunda.dulu saya sekolah kat sini (bukan atas bukit melawati).dulu time sekolah selalu lepak2 ngn member kat sini.mmg syok..hehe

    ReplyDelete
  17. aiihhh macam best jer... tak prenah tahu pun pasal tempat ni

    ReplyDelete
  18. aku suek pergi BM!
    huahua
    terbaek!
    vangga weih dlm negeri aku ade tmpt best gini!!
    kg kelip2 jgn lupa yer pergi..
    huhuhuh!!

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...