Hutang Nyawa

Salam...

Mesti ramai yang dah mula kerja hari nikan... semalam terasa jugak suramnya.. yelah ramai yang hantar anak2 kesekolah semalamkan.. macam mana dengan anak2 yang baru pertama kali memulakan sesi persekolahan ye... mesti macam2 ragamkan.. tengok dalam berita pun macam2 aksi ada.. ada yang terlalu gembira dan juga menanggis sampai tergolek.. letih cikgu nak memujuk.. tapi tulahkan bebudak memang begitulah.. 

Sebenarnya bukan nak citer perkara yang berkaitan dengan sesi persekolahan baru2 ni.. tapi nak cerita hal yang berkaitan hutang nyawa.. korang pernah tak terasa berhutang nyawa dengan seseorang.. orang kata berhutang nyawa ni sekiranya berlaku sesuatu perkara dan seseorang telah menyelamatkan kita dari malapetaka itu...

Seingat aku masa dalam umur 11@12 tahun dulu aku pernah mengalami pengalaman yang paling mengerikanlah buat masa ni dalam hidup aku... masa tu aku dengan keluarga kakak aku nak pergi ke Tanjong Harapan, Port Klang.. hari minggukan takder buat apa2 jadinya Tanjong Harapanlah tempat yang paling dekat untuk dituju masa tu..

Tanjong Harapan dengan rumah kakak aku dekat je... kalau naik kereta adalah dalam 5 ke 10 minit.. masa tu aku malas nak naik kereta.. jadinya aku minta izin kakak aku untuk naik basikal... kakak aku benarkan pulak nak basikal.. hati pun gembiralah sangat.. terus lah dengan hati riangnya aku naik basikal dengan anak buah aku... bila dah sampai satu jambatan tu.. tiba-tiba je basikal tu aku tak boleh nak handle.. terus menonong je laju turun dari jambatan... aku pun tak dapat nak handle betul dan terus terjatuh... terseret jauh jugak aku..

Masa tu hanya Allah je yang tau kesakitan yang aku alami... dan secara tiba-tiba jugak satu lorry dah menghala kat aku... Ya Allah takutnya masa tu.. dalam hati dah fikir macam2... terus ada satu Navy tu tarik aku ketepi jalan... cekap betul Navy tu tarik aku.. padahal masa tu dia jauh jugak dari aku... kalau takder navy tu aku rasa.. aku takkan ada untuk buat n3 ni...Aku bersyukur sangat2 pada Allah s.w.t dan berterima kasih kepada Navy yang telah menolong aku masa tu.. kalau dia takder masa tu tak taulah apa yang jadi kat aku...

memang itulah pengalaman yang paling ngeri yang berlaku dalam hidup aku.. sebulan aku menangung sakit kat tangan... kesannya sampai hari ni ada lagi.. bila tengok kesan tu mesti aku teringat kat Navy tu.. Kalau satu hari aku jumpa Navy tu aku nak ucap terima kasih kat dia.. sebab masa tu aku tak sempat nak ucap terima kasih.. mungkin masa tu aku budak dan dalam keadaan terkejut...

bolehkan ini dikategorikan sebagai Hutang Nyawa... herm...

   Psst : Apakah pengalaman yang korang tak dapat lupakan sepanjang kita masih bernafas ni..  

18 comments:

  1. Pengalaman melahirkan Firdaus, oiii dasyat, perut rasa nak meletup.first time kena paksa. 3 orang cam biasa, dapat pulak yang last kena cam tu.hazab.Kesakitan yang Allah SWT kasi masa nak melahirkan pun tak cam tu.

    ReplyDelete
  2. Alhamdullillah nyawa masih panjang lagik kan..syukur laa.. Nasib baik ada org tolong selamatkan..

    Rasanya wat masa skrg nie lum ada laaa yg terhutang nyawa ngan sesapa..

    ReplyDelete
  3. mmg terhutang nyawa la kan if cam tu..so far I pun cam x de lg..hutang budi byk la ;)

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah aishah selamat...mesti duk teringat2 kat Navy tu kan...hu3x...

    ReplyDelete
  5. ya allah syukur sangat akak selamat kan...besar jasa navvy tue....eida lak,hmmmmm ada ke x nyek..lupa la...hehehhehe

    ReplyDelete
  6. bila kita lupa nak berterima kasih... mmg akan teringat-ingat kan :)

    ReplyDelete
  7. oh...mesti hnsem itu abg navy..hehehe..

    entahlah.. bagi aku navy tuh macam hensem, macho,smart ngan uniform tuh. eh..lari dari tajuk ker?

    ReplyDelete
  8. mmg akan teringat2 kan...sama la kfieza baru2 ni pengalaman accident dgn kren...hampir2 maut tau...takutt..!

    ReplyDelete
  9. so far xde kot..syukur ye aishah xde apa2..alhamdulilah..

    ReplyDelete
  10. blum ada terhutang nyawa....itulah namanyer berpantang maut sebelum ajal...terima kasih kat navy tu...

    ReplyDelete
  11. asalamualaikum cik ratu..
    hehe salam kenal ya,,

    hutang nyawa..
    memang sgt2 besar hutang tu..

    seolah2 kita berhutang satu nyawa yang tak dpt dibeli dlm apa cara sekalipon..

    saya xpernah ada experience ttg hutang nyawa ini..

    tapi jika ditakdirkan ada..
    sampai mati pun saya xkn lupakan org itu

    :)

    ReplyDelete
  12. syukur sesgt, cepat sungguh en. navy tu bertindak, kalo tidak tak tau le apa akan terjadi

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah takde apa2....tapi itu pengalaman yg dikenang samapi bila2...

    ciklinn nyer yg paling ngeri.... menggigil2 bila nampak ular nak patuk kepala saya... siyuss tak tipooo

    ReplyDelete
  14. fuhh hutang nyawa mmg tak leh dibalas ngn nyawa..cukuplah igt kt org tu smpai mati...kot...:-)

    ReplyDelete
  15. apa lagi, buat la jejak kasih huhuhu

    ReplyDelete
  16. To All - Memang terasa terhutang nyawalah.. tapi klu hutang nyawa mmg tak boleh nak bayarlahkan.. hanya allah s.w.t je yg dapat membalasnya...

    kalau nak jejak kasih tu memang tak dapatlah kot.. tak tau masih hidup ke tidak.. sebab masa tu pun dia dah berumur..

    ReplyDelete
  17. Syukur kebaya..Hidup Mati Kita ni semua Allah tentukan ..jika belum sampai ajal...tak akan tercabut nyawa kita..

    Pegalaman kene Tampar dan diperas ugut dgn gunting oleh minah bohsia di Daya Bumi year of 1989...Jd Kes Polis dan dia dipenjarakan...mmg tak leh lupa...

    ReplyDelete
  18. mmg t/j seoarang insan untuk saling membantu sesama insan. navy tu menjalankan t/j dia dgn cmerlang. kalau jumpa dia sure aishah berterima kasih sgt2.

    ReplyDelete

Terima kasih kepada Blogger yang komen di blog RK. Tunggukan kunjungan balas dan comment dari RK di blog korang ye. Nak Reply comment disini RK takut tak sempat je.

@}------LOL to all comentar------{@

Nota Penting!
Pada yang nak letak Iklan. Tolong letak d ShoutboX atau bayar RK RM o.5o per comment boleh? boleh jugak beli cekedis ~ ahaks~

Followers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...